Szukaj
  • BCO Poland

Co się stało z ideą etyki biznesu ?


Przedsiębiorstwa w dzisiejszej etycznie odpowiedzialnej gospodarce bardziej niż kiedykolwiek odczuwają pilną potrzebę zapewnienia swoim Klientom, Partnerom, Inwestorom i pracownikom wartościowej kultury biznesu wbudowanej w fundamenty prowadzonej działalności, a nie opakowanej i przystrojonej społecznej odpowiedzialności traktowanej jako moda i trend przez tak wiele przedsiębiorstw i managerów.



Etyka w ostatnich latach stała się modnym słowem w środowisku ludzi biznesu. Wynika to z globalizacji działalności oraz eksplozji komunikacji. W rezultacie coraz więcej firm zwraca uwagę na etykę rozumianą jako ustanowienie zasad oraz reguł wpływających na właściwe postępowanie w codziennej działalności. Tyle tylko, że wspomniany „boom” postępowania etycznego przynosi dziwną ironię: „im bardziej dostrzegane jest promowanie firmy jej usług czy produktów przez etykę tym bardziej zadziwiający jest rzeczywisty brak postępowania z przyjętymi zasadami”.


Etyka jako element marketingowy


Czy więc nie jest tak, że obecna moda na odpowiedzialny biznes stała się kolejnym narzędziem marketingowym, kolejną ścieżką służąca do maksymalizacji zysku? Czy więc wielkie hasło etyka biznesu nie przegrała w konfrontacji z presją konkurencyjności rynkowej, oczekiwaniami interesariuszy? Nie można przecież nie zauważyć jako często w światowych mediach podnoszony jest temat etyki. W szczególności gdy w wyniku zaniedbań wynikających z przedkładania zysków nad etyką biznesu cierpi środowisko naturalne lub społeczność lokalna na danym obszarze.


Etyka biznesu a etyczny biznes


Co się więc stało z ideą etyki biznesu? Tak jak w wielu innych dziedzinach, które niosły za sobą wymowne idee, niestety teoria przegrała z praktyką. Teoria, która nie usuwa oraz nie jest blisko prawdziwych obaw lub rzeczywistych problemów biznesu, skupiająca się na wyobrażeniu co znaczy etyczny biznes, teoria, która nie przekłada się do praktyki, nigdy nie stanie się jego częścią. Czy to oznacza koniec etyki, czy firmy mogą sobie pozwolić na bezpieczne odejście od etyki biznesu? Nie, ponieważ etyka jako postępowanie zgodne z oczekiwaniami jest powszechnie akceptowane i nagradzane, ale i niebezpieczne w sytuacji, gdy etyka jest tylko hasłem a nie celem. Odbiorca jest wyczulony na przekłamania, bardziej pewny siebie i coraz lepiej poinformowany, a to przekłada się na ryzyko biznesu. Oczywiście można powiedzieć, że biznes rządzi się twardymi regułami, a działania etyczne w żaden sposób nie pasują do niesprawiedliwego, wymagającego rynku, ale to właśnie się stało. Tymczasem etyka nie tylko nie sprzeciwia się biznesowi, lecz wręcz przeciwnie – skutecznie i konkretnie może wspierać budowanie długoterminowej wartości. Wartości, która ma przełożyć się realizację innych celów. Stanie się to tylko w tedy gdy etyka będzie wbudowana w fundamenty biznesu, a nie jak do tej pory stanowi tylko dodatek jako element strategii marketingowej. Czy więc etykę można kupić?. Praktyka mówi, że tak. Możesz kupić opracowane kodeksy postępowania, procedury i zasady. Możesz nawet chwalić się kodeksem. Ale jeśli etyki nie przełożysz na myślenie, działania, procesy i właściwe postępowania to zostanie ona wyłącznie kartką papieru i kosztem.


Pamiętaj, Etyka nie stanowi elementu biznesowego ona musi być wpisana w biznes.


#etykabiznesu #compliance #bcopoland

0 wyświetlenia